NEULEMEDIA
Vinkkejä villasukkiin ja muihin neuleisiin

Koristeellisia joustinneuleita sukan varteen

274 889

Tästä jutusta löydät erilaisia ohjeita, joilla voit neuloa tavallista koristeellisempaa joustinneuletta suljettuna neuleena. Joustimet sopivat esimerkiksi villasukan varteen. Kaikki neule-esimerkit on neulottu samalla langalla ja samoilla puikoilla, jotta niiden ilmettä on helppo vertailla keskenään.

Valepalmikko sukan varteen

Valepalmikko - Neulemedia.fi

Valepalmikolla saa palmikkomaista ilmettä sukan varteen, mutta tekniikka on hieman oikeaa palmikkoa helpompi. Valepalmikon neulomiseen ei nimittäin tarvita apupuikkoa.

Valepalmikko suljettuna neuleena:

Luo viidellä jaollinen määrä silmukoita. Neulo ensin 2 kerrosta 3 oikein, 2 nurin -joustinneuletta.

Mallineule:

1. krs: Nosta yksi silmukka neulomatta, neulo 2 silmukkaa oikein, nosta nostettu silmukka kahden seuraavan silmukan yli, neulo 2 silmukkaa nurin

2. krs: 1 oikein, langankierto, 1 oikein, 2 nurin

3.-4. krs: 3 oikein, 2 nurin

Toista mallineuletta, kunnes joustin on sopivan pituinen. Valepalmikon tiiviyttä voi muuttaa vaihtamalla väleissä neulottavien 3 oikein, 2 nurin -kerrosten määrää.

Jos silmää miellyttää hieman hillitympi valepalmikko, sen koristeellisuutta voi lieventää neulomalla edellisellä kerroksella lisätyt langankierrot 3. kerroksella kiertäen. Tällöin palmikossa oleva reikä katoaa.

Palmikko sukan varteen

Palmikkoneule - Neulemedia.fi

Palmikko on tyylikkäiden ja pehmeiden sukkien klassikko, joka nousee esiin neuleen pinnasta. Palmikon neulomiseen tarvitaan ylimääräinen puikko tai sitä varten tarkoitettu apupuikko.

Palmikkoa voi neuloa oikealle tai vasemmalle kiertyvänä. Jos apupuikon silmukat jätetään työn taakse, palmikko kiertyy oikealle. Jos taas työn eteen, palmikko kiertyy vasemmalle. Välissä neulotaan tavallista joustinneuletta, jonka pituuden mukaan määrittyy palmikon tiheys.

Vasemmalle kiertyvä palmikko suljettuna neuleena:

Luo kuudella jaollinen määrä silmukoita.

Mallineule:

Kerrokset 1-6: Neulo 6 kerrosta 4 oikein, 2 nurin.

Kerros 7: Siirrä 2 oikeaa silmukkaa apupuikon avulla työn eteen. Älä venytä silmukoita. Neulo puikolla olevat 2 silmukkaa oikein.

Neulo sen jälkeen apupuikolla olevat 2 silmukkaa oikein. Neulo 2 silmukkaa nurin. Jatka näin kerroksen loppuun.

Toista mallineuletta, kunnes varsi on sopivan mittainen.

Muurahaisenpolku sukan varteen

Muurahaisenpolku - Neulemedia.fi

Luo neljällä jaollinen määrä silmukoita. Neulo alkuun kaksi kerrosta 2 oikein, 2 nurin.

Mallineule:

  1. krs: Neulo 2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin. Toista koko kerroksen ajan.
  2. krs: Tee langankierto (eli koukkaa lanka puikolle langan takaa), neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 nurin.
  3. krs: 2 oikein, 2 nurin.
  4. krs: Neulo 2 oikein yhteen, tee langankierto kuten edellä, neulo 2 nurin.

Toista mallineuletta, kunnes varsi on sopivan mittainen.

Katso perusjoustinneuleita täältä
Katso varioituja joustinneuleita täältä

Käytetty lanka: Novita 7 veljestä
Käytetty puikko: 3 mm bambupuikko 15 cm

Saatat pitää myös näistä
%. kommentti
  1. Riitta Gyllenbögel sanoo

    Iltaa.
    Olen seurannu sun sivujasi. Ihania juttuja.
    Nyt olisi kysymys, minhin kukaan ei löydä vastausta.
    Olen etsinyt sukkapuikkoja joiden pituus on 18cm. Sekä, että ne ei sisällä ennen vanhaista tefloni käsittelyä. Ne aiheuttaa järjettömän poltteen sormiin, pesu ei helpota. Sekä niiden pituus on minun ”remasormille” liian piTkät. 20-22
    Jos tiedät apua, niin kirjoita.
    Ystävällisin terveisin Riitta Gyllenbögel

  2. […] Katso perusjoustinneuleita täältä Katso koristeellisia joustinneuleita täältä […]

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.