NEULEMEDIA
Vinkkejä villasukkiin ja muihin neuleisiin

Mikä on lankadominanssi?

7 649

Sosiaalista mediaa seuraava neuloja ei ole voinut välttyä törmäämästä sanaan lankadominanssi. Tämä hienolta kalskahtava tekniikka asettaa kirjoneuletta neuloessa eri väriset langat niin, että kuviot erottuvat lopullisesta työstä halutulla tavalla. Lankadominanssi-tekniikan opettelu kannattaa, sillä se on helppo ja kirjoneuletyö näyttää sen ansiosta selvästi paremmalta. Sivutuotteena se vähentää selvästi lankakerien sotkeutumista toisiinsa. Voi siis keskittyä olennaiseen: neulomiseen!

Miten lankadominanssia noudatetaan?
    1. Määritä itsellesi, mikä on kirjoneuleen taustaa ja mikä on kuvio, jonka haluat erottuvan taustasta. Monimutkaisessa työssä tässä voi joskus olla tulkinnanvaraa, mutta päätös on silti tehtävä.
    2. Lankadominanssin pääperiaate: kuviolanka koukataan puikolle aina taustalangan alapuolelta. Vaihtoehtoisia otteita pitää lankoja kädessään on monia ja jotkut käyttävät apunaan myös erillistä langanohjainta. Itse en ole tottunut sitä käyttämään, joten käytän etusormea. Kahta lankaa neuloessa laitan langat ristiin etusormen päälle. Taustalanka on koko ajan päällimmäisenä ja kuviolanka on alimmaisena (kuvassa pinkki lanka). Kuvassa etusormi on nyt tavallista korkeammalla, jotta sain langat erottumaan paremmin.

Lankadominanssi-ote - Neulemedia.fi

Käytännössä langat eivät työn nurjalla puolella risteä keskenään, vaan ne kulkevat koko ajan siististi omilla riveillään, toinen ylä- ja toinen alapuolella. Kuvasta näkee, kuinka harmaa ja pinkki lanka kulkevat lankadominanssin mukaan.

Lankadominanssi - nurja puoli - Neulemedia.fi

Varoituksen sana:

Kun lankadominanssia kokeilee ensimmäisen kerran, voi tuntea itsensä melko kömpelöksi. Kannattaa sitkeästi jatkaa, sillä tekniikan oppii nopeasti ja tekeminen muuttuu sujuvaksi.

Oletko sinä jo kokeillut lankadominanssia tai jopa tahattomasti noudattanut sitä?

Kuvat lanka: Novita 7 veljestä
Kuvan puikot: 3,5 mm bambupuikko 15 cm

Saatat pitää myös näistä
%. kommentti
  1. Anne Lahtinen sanoo

    Lämmin kiitos mitä upeimmasta ideasta ja toteutuksesta!
    Tätä olen odottanut!
    Samasta paikasta ohjeet ja vinkit. Hienoa.

    1. Paivi sanoo

      Suurkiitos positiivisesta palautteesta, Anne! Mukavia neulomishetkiä! <3

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.