NEULEMEDIA
Vinkkejä villasukkiin ja muihin neuleisiin

Villasukan aloitus ilman pykälää

3 056

Villasukan neulominen aloitetaan tavallisesti varrensuusta kärkeen päin luomalla puikolle tarvittava määrä silmukoita, jotka jaetaan neljälle tai kolmelle puikolle. Neulomisen aloituskohtaan syntyy työn edetessä usein ikävä pykälä, jota on vaikea saada peittoon edes aloituslangan huolellisella päättelyllä. Mitä paksumpi lanka on, sitä isompi ”porras”:

Villasukan varsi, jossa on pykälä - Neulemedia.fi

Tähän on kuitenkin erittäin helppo ratkaisu, jolla varrensuusta saa aivan tasaisen: silmukoiden luomisen jälkeen 1. puikon ensimmäinen silmukka ja 4. puikon viimeinen silmukka vaihtavat keskenään paikkaa. Ne siis siirretään ristiin toistensa puikoille:

Villasukan varsi ilman pykälää - Vaihe 1

 

Villasukan varsi ilman pykälää - vaihe 2 Villasukan varsi ilman pykälää - vaihe 3 Villasukan varsi ilman pykälää - vaihe 4

Sukka neulotaan loppuun normaalisti ja varrensuusta tulee tasainen. Avot!

Tämä on mielestäni aivan ehdoton tekniikka, käytän sitä itse aina sukkaprojekteissa. Onko sinulla käytössä jokin toinen kikka, jolla vältät pykälän sukansuussa? Kerro meille muillekin. 🙂

Käytetty lanka: Novita 7 veljestä
Puikot: bambupuikko 3 mm, 15 cm

PS Ohje on Instagramin puolella videona, liity Neulemedian porukkaan sielläkin!

Saatat pitää myös näistä
%. kommentti
  1. Henriika sanoo

    Jostain opin tekniikan, jossa viimeiselle puikolle luodaan yksi ylimääräinen silmukka, joka 1. kierroksella neulotaan yhteen 1. puikon 1. silmukan kanssa.

    1. Paivi sanoo

      Kiitos lisäyksestä, tämä on myös hyvä tekniikka! Näitä on useampia, itse olen jämähtänyt tekstissä esittelemääni tekniikkaan. 🙂

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.